om vegetarianism.

Vegetarianism är något som jag funderat väldigt mycket på den senaste tiden. Har läst massvis med blogginlägg, artiklar och övriga texter och samlat på mig massor av argument för att bli vegetarian. Nu är jag långt i från proffs och ni får kommentera om ni har något ni vill tillägga. Detta inlägg tar verkligen inte upp allt om detta ämne.
 
Sitter och kikar på en film nu som tar upp hur köttindustrin runt om i världen ser ut, hittad hos HEJ BLEKK! <-- Förövrigt ett mycket bra, utförligt inlägg om varför en ska bli vegetarian. Har bara kommit några få minuter in i filmen men jag får redan ont i hjärtat. Jag VILL INTE vara en del av denna vidriga industri, och jag känner mig SÅ redo att bli vegetarian. Allt detta har jag diskuterat med mina föräldrar, min läkare och övriga inblandade personer utan resultat. Blir så frustrerad eftrersom deras motargument inte ens bygger på riktiga fakta. Det är fullt möjligt att få i sig tillräckligt med näring enbart genom att äta vegetarisk kost, bara en lär sig om de olika livsmedlen och hur de kan komponeras. 
 
Har i alla fall läst om de olika formerna av vegetarianism och bestämt mig för att börja som demi-vegetarian. Detta innebär alltså att jag skulle äta vegetabiliskt men även ägg, mjölkprodukter och fisk. Jag är medveten om att det inte är så stora förändringar men det är i alla fall ett första steg. Utifrån de förutsättningar och möjligheter jag har idag. 
 
Önskar såklart att de ska förstå att detta inte är på grund av min ätstörning (även om det inte rekommenderas att byta kost under tillfrisknandet i inlägget ovan). Utan för miljön, för djuren och för att det inte känns moraliskt rätt att äta djur. Det här är något jag vill. Något jag kan göra som bidrar och gör skillnad. Och för att jag blir så ledsen och förtvivlad över att veta vad som pågår runt omkring mig.
 
Ps. Filmen var hjärtslitande - är helt förtvivlad arg skakig ledsen osv. 
Ps2. Vill bara nämna att jag respekterar allas åsikter, detta är enbart hur jag ser det.

Kommentarer
Postat av: Maja

Jag blev själv vegetarian nyligen och förstår verkligen hur det känns att ta det där steget. Lycka till och hoppas det inte bråkar med din ätstörning. Kram!

Svar: Tack. Och kram på dig också!
lineamaria.webblogg.se

2013-10-06 @ 22:16:06
Postat av: Alicia

Heja dig!!!!!! Har exakt samma problem, dumma dumma vuxna!

Svar: Då säger jag samma sak till dig: Heja!!! Kram
lineamaria.webblogg.se

2013-10-07 @ 18:50:50
URL: http://flugsvampar.blogg.se
Postat av: Ebba Molin

för ca en månad sedan slutade jag äta rött kött, dvs åt bara kyckling och fisk. men nu har jag tagit bestämt mig för att bli vegetarian eftersom jag till största delen ändå har ätit vegetariskt under denna tid ;-) tycker det är jättebra! kram och grattis på födelsedagen fina du <3

2013-10-09 @ 10:21:31
URL: http://molinebbas.blogg.se/
Postat av: Julia

Åh välkommen till veggie-klubben :D Jag har ju varit vegetarian i typ nio år eller något, dock har jag i perioder ätit fisk och kyckling (tvingats av läkare och föräldrar). Men sedan ett år tillbaka äter jag helt vegetariskt, strejkade en aning för att få min vilja igenom hehe ;) Låter bra att inte utesluta fisk direkt heller! Jag äter förresten ägg och mejeriprodukter också, tycker inte heller du ska utesluta det. Köper en ekologiskt och från frigående ser inte jag något fel med det.

P.S Grattis på födelsedagen här också :D <3

2013-10-09 @ 18:01:12
URL: http://helavagentillbaka.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0