lite kladd om jobbigheter

Jag är en av dem som är påverkas extremt mycket av andra och kan bli triggad av allt möjligt, saker som andra knappt uppmärksammar. Jag vet att det finns mängder av andra människor som fungerar på samma sätt. Det kan handla om reklam, bilder, bloggar, texter, övriga sociala medier men också av andras samtal. En kan må jättedåligt över att råka höra enstaka ord, eller meningar. Jag klarar t ex inte av att läsa om när någon fått återfall, slutat äta och andra destruktiva handlingar (framförallt de som är kopplade till ätstörningar) utan att få ångest och en stor hård klump i magen. Det kan lika troligt vara något som sagts av föräldrar, läkare eller psykologer. Överanalyserar allting. Men i mitt fall handlar det majoriteten av gångerna om andra ätstörda som talar om hur sjuka de är. Och det är ju så, en vill att andra ska veta. Jag tänker inte döma någon eftersom jag har gjort, och kanske också gör det än. Men jag är så sjukt jäkla trött på denna ständiga tävling, och önskan om att vara bäst(värst?). Detta förekommer inte bara inom ätstörningar, utan är något en kan stöta på i många olika sammanhang.
 
Det fungerar inte att försöka hålla sig borta från allt som triggar eftersom det sker hela tiden, överallt, i vardagen. Omedvetet som medvetet. Avsiktligt eller ej, ord kan göra större skada än en tror och det krävs så otroligt lite för att trigga igång ätstörda tankar. För anorexin är hela tiden närvarande även om det inte syns utanpå, på samma sätt som det gjorde förut. För en ätstörning sitter framför allt i huvudet. Kruxet är ju att vad som triggar en person är väldigt individuellt, vilket gör det så mycket svårare att förhindra. Men det finns ändå saker som är så tydliga att det borde vara självklart att inte prata om i vissa situationer. 
 
Så kan det inte bara räcka nu. 

Kommentarer
Postat av: Amanda

Jag är likadan just nu. Vill hjälpa men blir mest triggad tyvärr

Svar: Förstår det. Kram!
lineamaria.webblogg.se

2013-10-17 @ 16:13:18
URL: http://amandacarlberg.com
Postat av: Maja

Själv blir jag inte så triggad av andra; visst, att känna att jag "måste" äta och sedan hör en annan säga att han åt frukost vid elva & sedan inte ätit något mer förrän 12 timmar tidigare känns ju, men samtidigt kan jag skratta bort det för jag vet att JAG behöver mat regelbudet. Det är den tanken som gör att jag inte reagerar så kraftigt på att höra om andras matvanor...
Blir faktiskt inte så triggad av andra som är sjuka heller, just för jag vet vilket helvete det är och att jag absolut inte vill bli så dålig igen. Ibland känns det dock bättre att vara sjuk än att vara där jag är nu, men jag försöker intala mig själv att jag i alla fall är närmare frisk än sjuk.
Kram! <3

Svar: Vad skönt för dig! Glad jag blir. Hoppas att jag kan känna så i framtiden också! Och det där med att hellre vara helt sjuk än i något mellanläge, så har jag också känt. Men det är ju helt fel, och det tror jag att en vet innerst inne!
Stora kramar! <3
lineamaria.webblogg.se

2013-10-17 @ 17:06:39
URL: http://nolicedere.blogg.se
Postat av: Ebba Molin

så modig du är... känner igen mig i det du beskriver<3 är en väldigt tänkande människa och överanalyserar och går igenom allt i huvudet miljarder gånger. tänker igenom igen och har svårt att släppa saker. MEN jag börjar lära mig att acceptera och leva med det! kram till dig!

Svar: Jag är likadan! Kan gå runt och älta samma sak hur länge som helst. Vad bra att det har blivit bättre i alla fall! Kramisar<3
lineamaria.webblogg.se

2013-10-18 @ 21:51:01
URL: http://molinebbas.blogg.se/
Postat av: Linnéa Johansson

Känner igen mig, och jag vet inte riktigt hur man ska hantera det? Försöker att tänka att *jag har ansvar för mitt liv, jag bestämmer hur bra (eller dåligt) det ska bli. Vill jag va lycklig och må bra? --> Ge fan i ätstörningen. Vill nån annan må skit så fine -men det ska inte få förstöra för mig.* Men det är himla svårt. Förhoppningsvis släpper det med tiden, hoppas jag.

Svar: Det hoppas jag med, verkligen! Annars vet jag inte vad jag gör. Kram på dig!
lineamaria.webblogg.se

2013-10-22 @ 13:31:07
URL: http://linneascheffler.blogg.se/
Postat av: Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Åh vad jag känner igen mig i det du skriver.

Svar: Skönt att höra att jag inte är ensam. Kram!
lineamaria.webblogg.se

2013-11-04 @ 14:24:22
URL: http://patriciac.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0