words can never make up for what you do

Ber om ursäkt för dessa - minst sagt, usla bilderna. Det är så himla omständigt bara, att fotografera med systemkameran. Som tur var finns photobooth, hehe. Idag har jag i alla fall haft på mig det här! Har varit in till stan en snabb sväng och köpt en mycket fin sak som jag tänkte visa men inte idag. Nu ska jag göra mig i ordning för vi är bjudna på middag ikväll, trevligt trevligt! Ha det bra!
 
(Och tack för er respons på förförra inlägget. Jättetacksamt, ska ni veta. Kram!)

du bara låtsas som det regnar, du låtsas som det regnar

Så det är onsdag och höstlov och jag gör inte alls speciellt mycket på dagarna. Fast jag tycker ändå att det kan vara skönt ibland, dessa dagar som mest består av att titta på serier och dricka té. Men i tisdags var jag ändå på ett aerobics-pass vilket var SÅ kul!! Älskar gruppträningspass alltså<3 Igår var jag en sväng på stan, för att sedan spendera kvällen/natten med några vänner. Så det är väl ganska bra ändå, trots att jag inte gör så mycket värt att berätta om. Och snart blir oktober till november och med november kommer mörker och kyla - hjälp.

en fråga.

Jag tror bestämt att jag har en liten inspirationssvacka så snälla ni, har ni en liten stund över kan ni väl skriva en rad om vilka slags inlägg ni tycker om?
 
(jag bits inte jag lovar)
 
puss<3

människohjärtan

En hjärtmuskel som slår för att hålla oss i liv
Två pumpar med olika mål
En halva av lycka
en annan av sorg
Som aldrig kan nå varandra
Åtskilda av kilometerhöga murar
Men vänster är större än höger
så vilken är vilken, för mig?
 

White Oleander

Förrförra veckan (om jag minns rätt) såg vi en film på engelskan: White Oleander. Jag har för mig att det fanns med ett utdrag från denna (dvs från bokversionen) i vår engelskabok, och det var därför vi fick se filmen.
 
Tänkte inte berätta så mycket, men i stora drag handlar filmen om Astrid som, efter att hennes mamma blivit dömd för mord hamnar i flera olika fosterhem. Bla bla bla det är mycket mer än så, lovar.
 
Filmen är i alla fall verkligen sevärd, trots att den är ganska sorglig/tragisk. Jag tyckte om den, både själva handlingen samt filmens känsla. + att det känns som att den gav en något, kanske en insikt, andra perspektiv osv.

tusen miljoner miljarder ser oss fast det är så mörkt

Vilket är ditt mest använda ord denna vecka?
Oj, det vet jag inte. Men det kanske är just den frasen. Så det får bli "jag vet inte" även om det inte är ett ord, utan tre.

Har du någon fobi?
Vet inte om jag kan kalla det fobi men det finns en hel grejer jag helst undviker. Som ormar trånga utrymmen och saker som innehåller grädde. Och hajar!! Är så sjukt rädd för hajar.
 

Vad är det godaste du har ätit hittills i veckan?
Kommer knappt ihåg vad jag ätit i veckan men kikärtsgrytan mamma lagade här hemma var rätt bra den, faktiskt.

Vad är det finaste någon har sagt till dig idag?
Någonting som pappa sa till mig, när jag satt sönderstressad i bilen med näsblod som vägrade att sluta.

När kände du dig riktigt nöjd med dig själv senast?
Eh detta var enbart en väldigt jobbig fråga. Kanske efter att ha städat mitt rum i torsdags, haha.
 

Vad tror du kommer bli roligast i helgen?
Jag räknar nästan helgen som slut nu, ju. Söndagar är nästan alltid söndagsångest för min del. Fast det är ju höstlov nu, förstås. Och jag har fortfarande inte slutat hoppas på halloween-fest. Vet till och med exakt hur jag skulle klä ut mig!? Pls.

Vilken är din pepplåt för tillfället?
Blev ganska peppad på vägen till skolan för någon dag sedan, med "trädgården en fredag" i mina, visserligen gamla, men helt-okej-att-använda iphonehörlurar. Idag lyssnar jag dock på Kristian Anttila och det blir en ju ganska pepp av, det med.

Vad har du sysselsatt dig med då du har haft dötid i veckan?
Känns som att denna vecka varit ganska stressig, har nog inte haft så mycket dötid. Tittat på serier, skulle jag väl säga. Ser Girls nu men igår såg jag ett avsnitt av Glee. Har sett första och andra säsongen så började på trean igår, finally. Så svårt bara, att se klart den serien - känns mest sorgligt och tragiskt ni vet.
 


Har du gjort/kommer du göra något i veckan som du inte gjort förr?
Inget speciellt. Kanske göra egen müsli och laga någon ny maträtt. + eventuellt skicka in filmrullar för framkallning!!

Vad oroar du dig för?
Livet i allmänhet. Okej detta var väldigt kortfattat men jag är osäker på om det behöver beskrivas utförligare. Det som tar störst plast i min orosbubbla är väl att livet aldrig ska börja på riktigt. Jag menar, jag vill också hångla med pojkar och dansa som om det inte fanns någon morgondag samt vara självständig och göra som jag vill. Vill också ha hemmafester äta middag på golvet vara borta från hemma ett tag. Är i behov av äventyr och frihet. Söker något/någon som får det att kännas mindre tomt i mig. 

Vem är den kändaste personen du har sett på senaste tiden?
Kanske när jag strosade runt på Södermalm när vi var i Stockholm och råkade titta upp precis när Sandra Beijer gick förbi. Haha, jag tänker att det nog räknas.
 

Vad har varit mest förvirrande på senaste tiden?
Känner att frågan hade varit lättare att svara på om den hade handlat om det som inte är förvirrande, hih. 

Hur ser dina senast tagna webcam-bilder ut?
Jag har nog inte tagit en enda webcambild på över ett år.

Har veckan varit bra än så länge?
Vecka fyrtiotre har varit en helt okej vecka.
Bra saker: superlång sovmorgon på måndag, lagade vegetariskt hemma hos mig tillsammans med Emma på torsdagen, att vi fick sluta tidigare igår samt ett mycket välbehövligt cafébesök med Jennie och Ellen samma dag. Och idag var vi på loppis och jag hittade tre böcker två klänningar och en vinyl.
Mindre bra saker: jobbiga bup-möten med psykologer som ständigt uttrycker sig VÄLDIGT klumpigt, förvirrning, inte-tillräckligt-någonting-känslor och besvikelser.
 
listan är härifrån.

om en fin bok.

Jag tänker att ett litet boktips kanske är uppskattat. I alla fall tycker jag jättemycket om att - via blogginlägg t ex, upptäckta nya olästa böcker en kanske inte hade hittat annars.

"Och en månad går fortare nu än ett hjärtslag" är titeln, och boken är skriven av Bodil Malmsten.
Lånade den en dag för någon vecka sedan. Har inte helt läst ut den än, men det tyckte inte jag spelade någon roll. En relativt lättsmält bok, som innehåller franska meningar titt som tätt, en och annan dikt, enstaka bilder samt annat som är bra. Så denna tycker jag mycket om. Tips!

gårdagen.

Nu tänkte jag göra någonting jag nästan aldrig gör: Skriva ett vardagsinlägg!!! Eller ja, vardag och vardag - det var i och för sig lördag igår och även lite firande av min födelsedag! Det var en hemskt trevligt kväll i alla fall! Inte så fotovänlig dock, det blir så väldigt mörkt om kvällarna nu.
 
I alla fall,
här är Jennie,
Ellen,
och Sofia!
Så fina och bra människor. <3
 
Vågar nästan säga att jag inser, mer och mer, att en ätstörning inte går ihop med att leva och må bra. Jag har hela tiden tänkt att det går att hålla kvar en del av det sjuka, att det går att hitta en balans utan att tvingas förlora allt. Men nu är jag osäker på om det faktiskt går. Om den sköra linan en balanserar på faktiskt håller hela vägen.

hjärtat slår aldrig i takt, dagar som dessa

Bland födelsedagspresenter fanns två stycken mon amie-koppar stora nog att drunkna i, från mormor och morfar. Och mormor var så snäll och tog med sig gamla inte-längre-använda fat i samma serie. Och morfar, han skrattar åt mitt intresse för andrahand. Jag blev mest glad, så glad.
Läser böcker med franska citat, vars sidor är fyllda av både ord och bilder - exempelvis av ett människohjärta.
Hänger upp planscher på tomma väggar för att dämpa tomhetskänslor. Hyllan är kaos vilket jag tydligen brydde mig lika lite om som jag bryr mig om fysikformler och kemiska beteckningar.
Köpte en basker i Stockholm. Mest för att den satt bättre än andra jag provat och för att färgen kändes som min.
Känner mig så ynklig nu för tiden. Känner inte igen mig själv ibland. I behov av kramar och lite mänsklig värme kanske.
Skolan var övermäktig så jag åkte hem och lagade omelett med tomat och sparris.
Min mamma har en morgonrock som är det mysigaste jag vet så den lånar jag ibland för den känns så himla mjuk mot huden.
Säg någonting till mig. Puss

några fotografier

Det här är enbart bilder från sista dagen eftersom jag inte använde systemkameran dagarna innan. Fotograferade mest med den analoga samt en del med iphonekameran. Ikväll är jag trött och orkar inte ens anstränga mig för att skriva, hehe - jag berättar mer en annan gång då jag har framkallat rullen och har ork nog att skriva ihop en vettig text.
 
Inatt föll första snön, förresten, så på morgonen var marken täckt av vita kristaller. Det första jag tänkte på var att nej, jag är absolut inte redo för vinter än. Är ni det?
 
 

lite kladd om jobbigheter

Jag är en av dem som är påverkas extremt mycket av andra och kan bli triggad av allt möjligt, saker som andra knappt uppmärksammar. Jag vet att det finns mängder av andra människor som fungerar på samma sätt. Det kan handla om reklam, bilder, bloggar, texter, övriga sociala medier men också av andras samtal. En kan må jättedåligt över att råka höra enstaka ord, eller meningar. Jag klarar t ex inte av att läsa om när någon fått återfall, slutat äta och andra destruktiva handlingar (framförallt de som är kopplade till ätstörningar) utan att få ångest och en stor hård klump i magen. Det kan lika troligt vara något som sagts av föräldrar, läkare eller psykologer. Överanalyserar allting. Men i mitt fall handlar det majoriteten av gångerna om andra ätstörda som talar om hur sjuka de är. Och det är ju så, en vill att andra ska veta. Jag tänker inte döma någon eftersom jag har gjort, och kanske också gör det än. Men jag är så sjukt jäkla trött på denna ständiga tävling, och önskan om att vara bäst(värst?). Detta förekommer inte bara inom ätstörningar, utan är något en kan stöta på i många olika sammanhang.
 
Det fungerar inte att försöka hålla sig borta från allt som triggar eftersom det sker hela tiden, överallt, i vardagen. Omedvetet som medvetet. Avsiktligt eller ej, ord kan göra större skada än en tror och det krävs så otroligt lite för att trigga igång ätstörda tankar. För anorexin är hela tiden närvarande även om det inte syns utanpå, på samma sätt som det gjorde förut. För en ätstörning sitter framför allt i huvudet. Kruxet är ju att vad som triggar en person är väldigt individuellt, vilket gör det så mycket svårare att förhindra. Men det finns ändå saker som är så tydliga att det borde vara självklart att inte prata om i vissa situationer. 
 
Så kan det inte bara räcka nu. 

och jag är rädd, så rädd för kylan som omsluter staden i vinter

Jag är tillbaka! Tillbaka till vardag skola rutiner läxor prov kalla vindar och tråkig stad. Kallt har det börjat bli också (det ska snöa på torsdag!?) och jag är långt ifrån redo. Får magknip av tanken på snöstorm sena bussar mörker och snöskottning och allt det övriga som är jobbigt med vintern. Fick en försmak på det där med snöstorm idag. Det blåste men sedan blåste det lite mer och sen väldigt mycket mer och jag tror bestämt att det haglade också. Huja. Snälla vinter, låt det inte bli som förra året. Och året innan dess. Låt det bli till någonting bra, eller i alla fall inte som förut.
 
Stockholmsbilder kommer jag lovar, så småningom. Syftet med detta inlägg var mest att säga hej och eventuellt visa en bild på ett av de inköp som gjordes i huvudstaden. Det misslyckades jag dock ganska mycket med. Högmidjade, "gammeldagsblå" jeans är det i alla fall. Och bilden gör dem inte rättvisa, nej nej. Fastnade knappt på bild jag heller, idag var det mest äckliga tankar och klump-känslor. Stor större störst. Tog bort den..
 
I alla fall är det höstlov snart och jag vill ha halloweenfest (det ska ske har jag bestämt) och sen vill jag göra mycket annat också såklart. Måste bara börja göra saker istället för att tänka på att göra dem utan att det sker.
 
Kram på er!

sjutton år i staden (hahaha)

Hej fina.

Befinner mig i denna stund i (vackra vackra) höst-Stockholm. En väldans uppskattad del av vad jag fick i onsdags, på min sjuttonårsdag!

Har ingen möjlighet att blogga under denna resa, så vi hörs någon gång nästa vecka! Måste även säga tack! för era fina braiga kommentarer! Blir så väldigt glad, ska ni veta! Puss!!!!

:)

Varför är ni så tysta? Jag bits inte, jag lovar. 

om vegetarianism.

Vegetarianism är något som jag funderat väldigt mycket på den senaste tiden. Har läst massvis med blogginlägg, artiklar och övriga texter och samlat på mig massor av argument för att bli vegetarian. Nu är jag långt i från proffs och ni får kommentera om ni har något ni vill tillägga. Detta inlägg tar verkligen inte upp allt om detta ämne.
 
Sitter och kikar på en film nu som tar upp hur köttindustrin runt om i världen ser ut, hittad hos HEJ BLEKK! <-- Förövrigt ett mycket bra, utförligt inlägg om varför en ska bli vegetarian. Har bara kommit några få minuter in i filmen men jag får redan ont i hjärtat. Jag VILL INTE vara en del av denna vidriga industri, och jag känner mig SÅ redo att bli vegetarian. Allt detta har jag diskuterat med mina föräldrar, min läkare och övriga inblandade personer utan resultat. Blir så frustrerad eftrersom deras motargument inte ens bygger på riktiga fakta. Det är fullt möjligt att få i sig tillräckligt med näring enbart genom att äta vegetarisk kost, bara en lär sig om de olika livsmedlen och hur de kan komponeras. 
 
Har i alla fall läst om de olika formerna av vegetarianism och bestämt mig för att börja som demi-vegetarian. Detta innebär alltså att jag skulle äta vegetabiliskt men även ägg, mjölkprodukter och fisk. Jag är medveten om att det inte är så stora förändringar men det är i alla fall ett första steg. Utifrån de förutsättningar och möjligheter jag har idag. 
 
Önskar såklart att de ska förstå att detta inte är på grund av min ätstörning (även om det inte rekommenderas att byta kost under tillfrisknandet i inlägget ovan). Utan för miljön, för djuren och för att det inte känns moraliskt rätt att äta djur. Det här är något jag vill. Något jag kan göra som bidrar och gör skillnad. Och för att jag blir så ledsen och förtvivlad över att veta vad som pågår runt omkring mig.
 
Ps. Filmen var hjärtslitande - är helt förtvivlad arg skakig ledsen osv. 
Ps2. Vill bara nämna att jag respekterar allas åsikter, detta är enbart hur jag ser det.

söndag

 
Här är ett gäng bortglömda bilder som legat och skräpat i min telefons kameraalbum. Någonting med dem fick mig att inte lägga upp dem på instagram (förmodligen för att de är ganska fula tråkiga och intetsägande). Den senaste tiden har jag börjat tro att min kära iphonekamera inte fungerar riktigt som den ska länge, vilket är tråkigt men kanske inte så konstigt eftersom den är flera år gammal och otroligt mycket använd. Har inte nog mycket pengar för att vilja spendera dem på en ny iphone, tyvärr. Jaja, jag lägger upp detta i brist på annat.
 
Har söndagsångest som tusan men försöker att stå ut någorlunda genom att lyssna på Maggios nya som resten av Sveriges befolkning, hehe. puss&kram
 
ps. Om ni vill kan ni följa mig på instagram, där jag heter enlinnea.