Sadness is a blessing, sadness is a pearl

1. Har en så himla fin, ny muminkopp. Det är årets säsongsmugg och jag fick bland annat den i julklapp av min mormor och morfar. Tycker om den.
 
2. Ibland kluddar jag på papper och det gjorde jag för någon dag sedan. Slarvigt och utan något vidare mål med själva ritandet. Föredrar att ha det så, utan att känna press. Har enorm prestationsångest gällande detta - så fort jag ställer krav går det åt skogen. 
 
ps. Känner i hela kroppen hur mycket jag behöver en biljett till Håkan Hellström i juni. Tror att det är nödvändigt för min fortsatta överlevnad eftersom jag nästan gråter av bara tanken, hehe. Ska någon av er dit? 

universum är ett monster, men det har sparat dig och mig

Hallå. Langar världshistoriens hackigaste animation men att gå upp från sängen kändes inte sådär jättelockande, så jag gjorde den i första bästa internetprogram. Min andning ser väldigt ansträngd ut... Life is hard..
 
Hur har ni det? Och hur var eran jul? För min del tycker jag att julen detta år var very nice. Men nu ska en väl ta nya tag och ladda inför nyårsaftonen och allt vad den innebär!! Hoppas och tror att det kommer bli roligt i år!!!
 
Igår färgade jag håret mörkare, mer likt min naturliga hårfärg. Idag har jag bara utnyttjat min gratismånad av spotify premium samt nya hörlurar till att lyssna på massa musik, sett flera avsnitt av the vampire diaries och läst lite grann. Ska slå på ännu ett avsnitt strax, så jag avslutar här. Puss.  

väck mig när det är över, säg att ingenting har hänt

 
dem skrek ut allt som ville ut
men anklaga henne inte för något som hon inte kan kontrollera
för vilda lejon kan inte tämjas utan spår av strid
en eld kan inte släckas obemärkt
och blödande sår kan inte läka över enstaka nätter
 
stora sår bildar framträdande ärr som
bleknar efter åren men
aldrig försvinner helt
ingen kan se igenom lager av skyddande hud
när det trasiga finns gömt inuti
långt längre längst in
 
håller alla andra på många kilometers avstånd
distans distans distans
föralltid omöjlig att nå
 
släpp taget säger dem. vänd om och se aldrig tillbaka
men hur ska man våga springa
och fastän något springer efter
aldrig
blicka
bakåt
 
bara springa
 
 
det är dags att bli stor nu, min lilla sparvunge
allting förändras för
så ser livet ut
och livets förlopp kan ingen förhindra
 
men älskling det blir alltid ljust igen trots att
mörkret känns så kompakt
och himlen bara så oföränderligt mörkblå
tids nog, tids nog
blir det alltid ljust igen
 
rökmoln
som bildas när
han andas
hon andas
drar in drar ut drar in drar ut
 
varför fryser inte andetag när 
vi
fryser 
mer
än
någonsin
 
 
lek inte med mina känslor och spela inte på min osäkerhet för
detta är ingen lek det är på fullaste allvar
 
någon måste vrida tillbaka hennes världsbild
180 grader fel måste bli 180 grader rätt
.

en liten julhälsning från mig till er!

Under lovet har vi bakat pepparkakor, klätt julgranen, jag har tänt en jäkla massa ljus och varit på små fotopromenader. Har hunnit med att inhandla alla julklappar samt slagit in dem, dekorerat pepparkakor som vi ska ge bort (det var så mycket svårare än jag trodde..) och allt detta med en julspellista i bakgrunden. Så, jag tror nog att jag är så redo för julafton imorgon som jag kan bli. Ska bli väldigt kul, ska försöka att slappna av och inte övertänka så jäkla mycket. Jag menar, en av alla trehundrasextiofem dagar ska väl få vara fri från hjärnspöken? Mest tänker jag på min familj, önskar bara att de jag bryr mig om ska få ha en bra jul. 
 
 
Här kommer nog att vara ganska tomt imorgon, så jag passar på att säga god jul lite i förväg. Ha en fin dag och glöm för all del inte att se sista avsnittet av julkalendern. Hehehe.
 
Kram.

.

 

Svar.

 
Vilken linje på gymnasiet går du?
Jag går estetiska programmet, med inriktning estetik och media!!
 
 
Hur redigerar du dina bilder här och på instagram?
Det är så svårt det här, för jag tycker min "redigeringsstil" förändras jämt och ständigt. Till exempel om en kollar tillbaka på mitt instagramarkiv! Haha. Men jag brukar experimentera ganska mycket typ. Till bloggen använder jag photoshop och till instagram en app som heter "Afterlight", och ibland vsco cam!
 
 
Favoritkaraktär i Harry Potter?
Åh, jag vet inte. Tycker om Snape väldigt mycket, men jag tror nog ändå att jag måste svara Luna. Förutom att hennes karaktär är så fantastiskt knäpp/fin/bra så har Evanna Lynch, som spelar Luna, också haft anorexi. Hon skrev brev till J.K. Rowling, där hon bland annat berättade om hur gärna hon ville vara med i filmerna och fick svaret att hon först måste bli frisk, må bra. Och det blev hon ju, och kunde spela Luna. <3 
 

Roligaste samt vackraste film du vet?
Jag kommer inte på någon rolig film nu?? Sjukt konstigt. Kommer tragiskt nog knappt ihåg vad jag sett för filmer, haha. Men jag älskade Känn ingen sorg för då får en gråta skratta och känna typ alla känslor på en och samma gång.
 
 
 Favoritfärg? (lite så här basic) 
Önskar att jag kunde skriva svart här, haha. Fast det är kanske inget godkänt svar? Annars gillar jag dova, lite mörkare färger som t ex vinröd.
 
 
Det yrke du helst skulle vilja ha i hela världen?
Detta låter väl klyschigt men jag vill mest göra någonting som betyder någonting. Något som gör skillnad, hehe. Och något som jag tycker om att göra såklart! Sen har jag alltid haft en dröm om att bli fotograf, men det kan en ju alltid göra på sidan om också, tänker jag.
 
 
Vilka är de bästa affärerna, secondhand affärerna och caféerna - i luleå enligt dig?
Jag tycker inte om luleå gällande dessa punkter haha!! Nej men det beror väl vad en jämför med. Tycker om monki! Secondhandmässigt måste jag väl säga myrorna. Eller röda korset. Har hittat en del fina grejer där faktiskt, och nu i vinter brukar de ha massor med fina kappor! 
 
Jag brukar mest hänga på Condis eller Linas. Älskar myskänslan på Condis och Linas har bra utbud, och där brukar det alltid finnas platser också. Fiket på kulturens hus är också ganska bra! 
 
 
- och vad har du önskat dig i julklapp!?
Önskar mig inte så mycket i år, förutom en iphone 5s. Men böcker, en parfym och Känn ingen sorg-filmen tror jag också finns med på listan! Och pengar. Och en bomberjacka, hehe. 
 
 
Kan du berätta mer om hur du blev feminist?
Åh. Ska verkligen försöka svara på den här, även fast det känns svårt.
 
Egentligen har jag nog aldrig sagt i klartext "att jag är feminist" och enbart snuddat vid ämnet här på bloggen. Men det är jag ju. Klart som fan att kvinnor och män ska ha samma rättigheter, liksom.
 
Ganska länge, och till viss del än idag har jag varit ganska kluven på huruvida jag har "rätt" att kalla mig feminist. När kan en kalla sig själv feminist egentligen? Har väl varit tveksam på om jag gör tillräckligt, för jag är ju knappast aktiv i alla diskussioner, och är inte den som vågar säga ifrån alltid. Jag vill göra mer än vad jag faktiskt gör, ju. Men jag försöker och lär mig faktiskt hela tiden mer. 
 
Men kanske var det i samband med att jag började öppna ögonen. Läste om feminism på bloggar jag följer, blev intresserad, försökte lära mig mer och sådär. Plötsligt fanns det där varje dag. Runt omkring en, i vardagen.
Som i somras, då jag en blåsig dag blev tillsagd att "släppa kjolen" av ett gäng äldre, för mig helt främmande killar som tyckte sig ha rätt att slänga ur sig sexistiska kommentarer. 
I högstadiet, när den sträcka vi tjejer skulle springa var betydligt kortare än vad killarnas var. Och för att jag, när jag ifrågasatte det, fick svaret att tjejer inte klarar av att springa lika långt som killar. 
För att jag så länge jag kan minnas har varit rädd för att gå ensam sent på kvällen, och för hur många gånger det hindrat mig från att göra saker.
För att kvinnor i många fall bedöms utseendemässigt medan män bedöms utifrån prestationer och för att andelen som insjuknar i ätstörningar nästan till hundra procent är tjejer.
Med mera. 
 
Och så ska det ju inte vara.
 
 
Vad heter din tumblr?
Jag är inte jätteaktiv på tumblr och den är väl inte så speciell heller. Men här är den.
 
 
Tack tack tack för att ni orkade skriva några frågor så att den pinsamma situationen ej behövde uppstå, haha! puss va fina ni är<3

innan himlen klarnar måste allt nog först bli mörkare

Att avsky.

Questions.

Hallå där. Tänkte efterlysa lite frågor från er. Om ni vill. 
Så har någon en eller flera frågor - skriv en kommentar! Hehe. 
Om vad som helst. Om Allt eller om Ingenting, själva innehållet i sig har inte så stor betydelse.
 
Ok, publicerar nu med risk för att det kan uppstå en mkt pinsam situation om ingen frågar något. Ehe. 
 
tisdagskramar!!
 

Stockholm

Tycker om den här staden så mycket.

luciafredag

Heey. Idag har jag kikat på en luciaföreställning och jag & Jennie hade glitter i håret, dagen till ära. Sen såg vi på Ensam hemma 2 på sista lektionen och det var verkligen ett nostalgi-moment!! Så cheesy fast på ett roligt sätt<3 Har även lyssnat på julmusik och igår var jag förbi téshoppen för att kika på jultéer. Köpte inget dock, kunde inte bestämma mig... 
 
Ska bättra mig lovar. Hoppas ni haft en bra lucia trots faktumet att det är både fredag och den trettonde december! Kram

att titta på/lyssna på/läsa

- Se denna video om ni inte redan gjort det.
 
 
- Lyssna på detta. Otroligt viktigt tema; Att alla tjejer har rätt att överleva sin graviditet.
 

(Och sen tyckte jag att det här var väldigt fint.)
 
Puss på er vaa

en onsdag.

Ok, måste börja detta inlägg med att be om ursäkt för dessa brusiga bilder med aningen knepig skärpa. Får väl skylla en del på mörkret, och en del på mitt objektiv.. Planerar att köpa ett nytt inom en snar framtid dock!
 
Jag bloggar inte så jättemycket nu - för det händer inte så mycket i mitt liv. Vardagen (och allt vad det innebär) tar upp det mesta av tiden och jag kan nästan känna kreativiteten rinna ur mig. Så trist, eftersom jag samtidigt känner mig så full av inspiration stundtals. Får hålla ut ett par veckor till, och sen är det lov!! Då kan jag förhoppningsvis få ut något av all inspiration/alla idéer som snurrar runt i bakhuvudet.
 
Ps. Tänkte bara tipsa lite om serien Alla är fotografer som går på tv just nu. Har inte hunnit se tidigare så idag tog jag tag i saken och tittade på ett första och andra avsnitt på svtplay. Blev himla positivt överraskad!!! Se, om ni är intresserade av fotografering!

-



December!! 1:a advent!! jullyckan alltså<3

Detta hade jag bara på mig en kort stund men strunt samma. Kjolen är från urban outfitters, polon ett oväntat reafynd från i höstas. Samt älsklings-docsen.