analogt.

Skickade in en film för framkallning i lördags, min första dessutom och alltså lite av ett experiment för att se om kameran ens fungerade. Till min stora lycka gjorde den det också, om än resultatet blev lite tveksamt... men det här med analog fotografering är rätt nytt för mig så jag tycker det blev helt ok - och det så jädra kul!! är fruktansvärt sugen på att lära mig mer.
 
jag hoppas att vi hörs lite oftare snart.. men tills dess, kram<3

hjälp

hur i all världen kan jag vara beredd att offra allting som betyder något, varför känns det som att ingenting riktigt spelar någon roll längre, varför blir jag aldrig redo att lämna skiten bakom mig
 
och
 
varför tvekar jag fortfarande på om jag ens vill bli frisk. 
 
 

a drumming noise inside my head that starts when you're around

lördag var tjugo minusgrader och iskyla i luften. Vackert men utom räckhåll. 
 
Har äntligen köpt nya växter i alla fall, fastän jag egentligen skulle gjort detta för länge sedan.
 
Kan inte skriva längre. 
 
men den varar inte för evigt va, den här skrivkrampen?
 
puss.

melodies & desires

 

text.

Onsdag
och skolan har börjat igen utan att jag kan förstå hur det gick till. Var jättetrött som förväntat, första skoldagen. Vintern tycker inte riktigt om mig, känns det som. Sveper in mig i en ständig trötthetskänsla som gör att det mesta jag gör känns ungefär som att bestiga mount everest. Påfrestande, fysiskt som psykiskt. Blir lite ledsen av att märka att jag inte har en energimängd som räcker till för hela mig, både kropp och själ. Att tvingas prioritera bort det minst viktiga, men som för mig kanske egentligen är vad som får en att orka, gör hela tillvaron mycket tyngre.
 
Försöker att bota denna trötthet med att knapra D-vitamin varje morgon. De morgnar jag kommer ihåg att göra så, dvs. Tänker att lite hjälp på traven aldrig är fel, trots tveksamheten jag känner till om vitaminpiller verkligen ger någon effekt. Jag vill tro det, tror jag ändå. 
 
Denna årstid tenderar att locka fram en impulsiv, stark önskan om att ändra på någonting i vardagen. Få den att glittra lite mer, ge den en mening för att slippa känna denna kvävande dimma av meningslöshet. Som nu, när jag vill ta fram kökssaxen och klippa av flera decimeter av hår samt spontanboka en tid för att tatuera mig. Rensa ur garderoben och införskaffa nya plagg. Resa, flytta till en annan stad, bli någon annan. Förstår att detta låter så himla ytligt, men tro mig, det ligger något mer, något större bakom. Kanske kan det vara en enklare strategi, i ett febrilt sökande efter det läge där man kan känna sig tillräcklig, där man orkar stå ut med sig själv.
 Och så blir man irriterad på sig själv när man inser att detta enbart är ytterligare ett sätt att slippa ta tag i livet på riktigt. 
 
-------
 
Idag var jag förbi röda korset en sväng. Hittade en kappa, en långkjol och en bok - som jag redan har läst, men det var en sån där bok som går att läsa om och om igen. Kan visa er imorgon om jag hinner?
 
Sist men inte minst har jag en liten fråga. På senaste tiden har mitt hår varit så himla sprött och livlöst. Ser bara torrt och trist ut, måste jag erkänna... Så om någon har ett stycke tips, skriv hemskt gärna en kommentar. 
 
(Lämna gärna en liten hälsning även om den inte innehåller något tips. Blir bara jättegla, känns litegrann som att ni håller er på något slags avstånd - jag lovar, jag bits inte)
 
 
onsdagskramar!

den trötta tisdagen.

Dricker norrskensté (inte det på bilden dock, utan ett fruktigt lösviktsté som luktar som en dröm) och vill helst inte lämna sängen alls. Känns väldigt vemodigt att behöva byta bort denna enkla tillvaro, fri från nästan alla måsten, mot vardag, rutiner och stress. Är inte redo för det - men å andra sidan, kanske det inte alltid kommer en tid då man säkert kan säga sig vara redo. Det kanske måste gå ändå, på något vis.
 
Jag hoppas att året har börjat bra för er! Är väldans tacksam för er som orkar titta in här trots min, för tillfället rent ut sagt förfärliga bloggning. Kanske inte riktigt vågar lova något än, men jag tror att vi hörs lite oftare i framtiden.
 
Kram på er.

Måndagslista + lite instagram

 
Vad har du på dig? Ett iskallt hus i kombination med att jag fryser väldigt lätt= underställsbyxor och en stickad kofta, inbäddad under både filt och täcke!! Mys.
 
Hur mår du?  Som en berg-och-dalbana.
 
Vad önskar du just nu?  Att jullovet varade en vecka till. Hade varit gött med några extra lediga dagar för att hinna förbereda sig mentalt... Haha. 
 
Vad ska du göra imorrn?  Eventuellt åka in till stan en sväng, annars bara vara hemma och se på serier och sörja att lovet är över. 
 
Och på söndag? Ingen aning. 
 
 
 
Vem saknar du? Vänner som man tappat bort lite grann, kanske. 
 
Senaste köp? Underkläder och ett par strumpbyxor... på rea... Men jag kollar runt på olika internetshopar så det kan mycket väl bli en beställning på något roligt ikväll. 
 
Vad skrattade du senast åt? Såg Känn ingen Sorg i förrgår. Ni vet den där scenen under bröllopet när han tvingas ta av sig ögonbindeln och ba, börjar beatboxa osv? ÄLSKAR DEN. Hahahahaha. 
 
Vad grät du senast åt? Åt att allting kändes så himla hopplöst. 
 
Vad läser du just nu? Fortfarande, fördjupade studier i katastroffysik
 
 
 
Senast sedda film? Harry Potter och dödsrelikerna, del 2. 
 
Vem var den senaste som ringde dig? Pappa tror jag bestämt. 
 
Senast 3 inkomna sms? Har ju nytt nummer numera, så två av smsen var från mig själv då jag skickat några bilder från min gamla telefon? Och sen från pappa, som skrev att han var utanför (skulle bli hämtad). Väldigt spännande...
 
Vad stod det i ditt senaste skickade sms? "Bilaga: 1 bild"
 
Vilket var ditt favoritämne på gymnasiet? Är ju fortfarande gymnasieelev men måste säga engelska och foto. 
 
 
 
Vilken är din favoritfrukt? På sommaren: vattenmelon, mango och ananas. Annars tycker jag om blodapelsiner, äpplen och vindruvor. 
 
Vilka kändisar har du blivit jämförd med? Ingen, vad jag kommer ihåg? Knasigt. Fast jag kommer verkligen inte på någon jag skulle kunna likna, så det är nog inte så konstigt ändå. 
 
Vad är du rädd för? Att jag inte ska lyckas hålla mitt "nyårslöfte", dvs att komma i tid till lektionerna!!
 
En person du tycker är snygg? Finns jäkligt många snygga personer. Har en liten crush på Adam Lundgren för tillfället... blir så när jag tittat på Känn ingen Sorg.
 
Blir du lätt svartsjuk? Jaa, ganska lätt tror jag nog. Tyvärr. Försöker att jobba på detta, dock. 
 
 
 
Din favoritkaraktär ur en serie? Jess i New Girl<3 Och sen Michael i Prison Break, hehe. Tycker också om Cassie i Skins. Sedan finns det säkert ytterligare, men jag kommer inte på några mer nu.
 
Vem skrev senast åt dig på facebookchatten? Kommer inte ihåg vem, men det var en gruppchatt i alla fall, och rörde sig förmodligen om någonting som hade med nyårsafton att göra.
 
Vilket språk hade du velat lära dig? Franska! Det är något jag verkligen, verkligen vill ta tag i någon gång i livet. Världens kanske vackraste språk. 
 
Vad för sorts killar faller du för? Tycker om långa pojkar. Men egentligen faller jag nog för i stort sett vem som helst, behövs inte så mycket egentligen. Äsch jag vet ju inte. Lär väl märka det, så småningom. 
 
Vart vill du åka just nu? Skulle inte tacka nej till att spendera en vecka på något varmt ställe, med gångavstånd till stranden. Vintern tar död på mig, varje år. 
 
Vad önskar du dig i födelsedagspresent? Kan man ens svara på denna fråga såhär långt innan? Men isåfall, att min 18-årsdag blir festlig och värd att minnas. 
 
 

Most of us are heaving through corrupted lungs

Nja, det är inte så bra med mig just nu. Har svårt att sova om nätterna men vill inte vakna på morgonen, för i vaket tillstånd är meningslösheten väldigt mycket mer påtaglig. Är så fruktansvärt trött jämt. Det mesta känns som en omöjlig ekvation och allt är så sorgligt nästan hela tiden. I alla fall så har jag en ledsen eftermiddag nu och då känns det som att livet alltid har varit grått. Fastän det inte är sant.
 
Och jag är så fruktansvärt less på att må såhär. 
 
Jag bara fastnar. Jag har fastnat för länge, länge sedan. För när man nästan insett att det inte går att stanna kvar men lika mycket inser att man verkligen inte kan resa sig upp och gå, vad i helvete gör man då? När man tänker och tänker och ena delen av en säger ifrån så fort man råkar snudda vid blotta tanken på't och man känner hur kroppen stretar emot, hur den vrider och vänder på sig av obehag. Som en skyddsmekanism som blivit så invand att den numera tillhör en av de kroppsliga instinkterna. En som reagerar så fort någonting inte är som det brukar vara, som det ska vara. 
 
Ännu ett år har gått. 365 dagar, varje dag en chans att bestämma sig för att börja kämpa och försöka bli bättre.
Om jag har åstadkommit något? Nja, förutom en försämring, ingenting. Ljugit, brutit löften och inte en enda gång agerat efter mina ord. Blivit sjukare. Inte så mycket viktmässigt, men tankemässigt. För jag gör fortfarande upphopp i panik innan middagen, gömmer undan bortglömda mellanmål, blir lättad när det blivit mindre än vanligt och lamslagen av ångest vid bara tanken på att ha ätit mer än vad jag brukar. Avskyr fortfarande mina ben och gråter mig till sömns av helt absurda anledningar. Jag har sparat varenda bild från sjukhustiden och får tragiskt nog fortfarande ont i magen av saknad ibland. 
 
Men det är nog inte värt det ändå.
All kraft, energi och tid jag lagt och fortfarande lägger på att klamra mig fast vid ätstörningen. För att vidmakthålla tryggheten, av rädsla för den enorma förändring som det innebär att bli frisk. Men jag känner ju vilken jävla kamp det skulle bli, eftersom själva tanken skrämmer livet ur mig. Kan riktigt känna hur det pågår en strid inuti mig, våldsam och skoningslös.
 
Jag är svag, så svag. Väljer alltid det enkla alternativet, det som gör minst ont. Och sen intalar man sig själv att det inte spelar någon roll, att ett felsteg då och då inte kan få en att tappa balansen. Att man kan göra rätt nästa dag, nästa val. Men ett felsteg kanske blir till ytterligare ett felsteg och sen inser man inte att man ramlat ner förrän man ligger på marken och kan känna asfalten skrapa mot händerna.
Sedan reser man sig upp, och det är klart att det går att komma tillbaka. Men vägen är längre nu och varje gång man faller blir det svårare att ta sig upp. För blåmärkena på benen fanns där redan innan och man är ömtåligare nu, lättare att bryta sönder.
 
Ibland får jag panik över hur fort tiden går och hur lite som har förändrats. Människan har bara ett liv och här sitter jag och mäter omkretsen på mina överarmar och bryr mig alldeles för mycket om sånt som är helt jävla oviktigt i förhållande till vad som betyder någonting i längden. Gråter i panik en hel kväll av att ha fått reda på att soppan jag just åt innehöll cremé fraiche och tackar nej till roligheter fastän jag så gärna vill tacka ja, av hänsyn till sjukdomen.
 
Jag tror inte att jag är redo att säga att jag vill bli frisk än, men jag vet att jag vill vilja bli frisk. Om ni förstår vad jag menar. Men jag är trött på det här mellanläget. 
 
Så nu tänker jag bannemig försöka ändå,
för jag orkar inte med den här skiten mer
 
det är inte värt det det är inte värt det det är inte värt det det är fan inte värt det.
 
(orkar verkligen inte läsa igenom detta inlägg. vissa delar är från olika tillfällen, har alltså inte skrivit detta som en löpande text och därför är den osammanhängande och kluddig och blä)